Fascial manipulation

האם יכול להיות שכאבי הברך שאת/ה חשים במהלך ריצה בחודשיים האחרונים קשורים לחבלת הכתף במהלך נפילה מאופניים לפני כשנה? האם יתכן שהנקעים החוזרים, מהם אתם סובלים מגיל צעיר, כתוצאה מדברים מינוריים, נובעים מדלקות האוזניים החוזרות מהם סבלתם מגילאי 4-3? על שאלות ובעיות אלו באה שיטת פאשיאל מניפוליישן לענות ולטפל.

קרא עוד בנושא

Fascial Manipulation© היא שיטת טיפול ידנית שפותחה על ידי לואיג'י סטקו, פיזיותרפיסט איטלקי מצפון איטליה, לפני כ 40 שנה, כאשר נכון להיום ממשיכי דרכו הם 2 ילדיו – פרופ קרלה סטקו וד"ר אנטוניו סטקו. לואיג'י סטקו עדיין פעיל במחקר ובהדרכת השיטה. השיטה נמצאת באופן קבוע בשינוי ובהתעדכנות מתמדת בהתאם למחקרים הנערכים בתחום.

רקמת הפאשיה, הנחשבת כיום מבחינה אנטומית כמערכת, מורכבת בעיקר מסיבי קולגן בצפיפות ובדחיסות משתנה. אלה אותם סיבים, אם כי בהרכב מעט שונה, המרכיבים בין היתר את הגידים, את הרצועות ואת העצמות. מדובר ברקמה רציפה, תלת-ממדית הנמשכת מכף רגל ועד ראש. הפאשיה עוטפת את כל האיברים הפנימיים (לב, כליות, מעיים וכו), עוטפת את כל השרירים, הגידים המפרקים, כלי הדם והעצבים. הרקמה אחראית לשמירה על מבנה הגוף, לתמיכה והגנה על איברי הגוף, ומשמשת אף כבולם זעזועים וכמערכת להעברת כוחות בין אזורים שונים בגוף, גם כאלו המרוחקים האחד מהשני. בפועל, הפאשיה מחברת גם בין האיברים הפנימיים – לב, כליות, מעיים וכו' – לבין שרירי הגוו והגפיים העליונות והתחתונות.

הפאשיה עשירה בעצבים שונים, בין אם מדובר במכנו-רצופטורים שהם קצות עצבים הקשורים לתחושת המיקום של הגוף בחלל, או בכאלו שאחראים להעברת תחושת כאב למוח כתוצאה מפגיעה רקמתית או תהליכים אחרים שגורמים לכאב. בחלק מהמקרים, בהתאם למחקרים עדכניים, ריכוז העצבים בפאשיה גבוה מזה שנמצא בתוך השרירים, הגידים והרצועות. בהתאם למחקרים הנ"ל מסתבר שהפאשיה הינו איבר חישה רגיש לכאב, תלת-ממדי ומורכב, בעל תפקיד משמעותי בהעברת אינפורמציה קריטית למוח בכל הקשור לכאב, לתנועה וליציבה.

הפאשיה משמשת כמערכת "פולי" ומשחקת תפקיד מרכזי בהעברת כוח בין החלקים השונים של הגוף. עקרון חשוב בתפקוד הגוף הינו "שרשרת קינטית" המדמה את חלקי הגוף לחוליות בשרשרת התלויות אלה באלה והמשפיעות אלה על אלה בזמן ביצוע תנועות ותפקוד יומיומי או ספורטיבי. שרירים פועלים על מפרק אחד או שניים לכל היותר כך שאין בהם כדי להסביר את העיקרון של 'שרשרת קינטית'. היום ברור מחקרית כי הפאשיה העמוקה היא השחקן המרכזי ב'שרשרת הקינטית' הזו. הפאשיה היא למעשה השחקן המרכזי בכל תנועה, כשכל פגיעה משמעותית שאי פעם התרחשה יכולה להשפיע על תנועת הגוף ועל הופעת פגיעות אורתופדיות, גם באזורים מרוחקים שנראים לכאורה לא קשורים.

אף שתחילה מניפולציות פאשיאליות נראה כעוד עיסוי רקמות עמוק, הטיפול מתבצע באזורים אנטומיים מאוד ספציפיים ודורש ידע אנטומי מעמיק וידע מעמיק בפתולוגיות ומחלות של מערכות שונות של הגוף (עיכול, כלי דם ועצבים, נשימה וכו'). הטיפול מבוסס על תחקור מעמיק של ההיסטוריה הרפואית של המטופל (אנמנזה) כולל בעיה נוכחית בגללה פנה לטיפול, בעיות תפקודיות קודמות ו/או מקבילות, שברים, ניתוחים וטראומות גופניות אחרות, מחלות שונות מהן סבל או סובל המטופל – בכל גיל ובכל אזור בגוף, גם אם נראה כלא קשור לבעיה הנוכחית. התחקור הנ"ל מלווה בבדיקה פיזיקלית יסודית והערכת הבעיות התפקודיות כאשר בהמשך המטפל מבצע בדיקה לאזורי גוף ספציפיים, בד"כ 2 עד 3 אזורים, בהתאם לאזורים שלהערכתו קשורים לבעיה הנוכחית וזאת בהתאם להיסטוריה הרפואית של המטופל הספציפי.

הטיפול קצר ונמשך כ – 30-20 דקות. במרבית המקרים, די בארבעה טיפולים כדי להביא לפתרון הבעיה. הטיפול מתבצע על ידי פיזיותרפיסטים, רופאים, אוסטיאופטים וכירופרקטים מומחים שהוכשרו בשיטה.

בעיות שלד-שריר

טיפולי פאשיאל מניפוליישן מבוצעים, לכל בעיית שלד-שריר, לאחר תחקור מעמיק של ההיסטוריה הרפואית של המטופל כולל הבעיה נוכחית בגללה פנה לטיפול, בעיות תפקודיות קודמות ו/או מקבילות, שברים, ניתוחים וטראומות גופניות אחרות, מחלות שונות מהן סבל או סובל המטופל.

במקביל התחקור הנ"ל מלווה בבדיקה פיזיקלית יסודית והערכת הבעיות התפקודיות של המטופל – חולשה שרירים, הגבלה בטווחי תנועה, הגבלות ביכולת התפקוד היום יומית (ספורטיבית ורגילה) ומיפוי הכאבים מהם סובל המטופל.

בעיות השלד-שריר המטופלות כוללות בעיות לא חבלתיות, בכל אזור בגוף , שנובעות מעומס או שימוש יתר או מסיבות אחרות, כגון – דלקות בגיד הפיקה, דלקות בגיד האכילס, כאבי כתפיים, כאבי גב תחתון ועליון, כאבי צוואר וראש, כאבי ירך, כאבי מרפק וכל כאב שילדי, מפרקי או שרירי אחר ללא תלות בהגדרה הרפואית. הבעיות המטופלות יכולות לכלול כאבים באזורי גוף שונים, חולשת שרירים והגבלות תנועה, כל אחד מהם בנפרד או שילוב שלהן בהתאם לתלונת המטופל.

בנוסף משולב הטיפול הפסיאלי בשיקום התפקודי לאחר פגיעת שלד-שריר חבלתיות, כגון – נקעים, פריקות, שברים בכל אזור בגוף ולאחר כלל הניתוחים האורטופדיים – החלפות פרקים, שיחזור רצועות, תיקון וקיבוע שברים, ניתוחי גב שונים וכיוצא בזה.

טיפול איברים פנימיים

עצירות כרונית שאינה כרוכה בהכרח בסוג התזונה, תחושת צרבת ו/או כאבי בטן ו/או תחושת נפיחות של הבטן ללא קשר בהכרח לתזונה וללא ממצאים משמעותיים בבדיקות שונות (כגון גסטרוסקופיה וקולונוסקופיה) , תכיפות במתן שתן גם ללא ממצאים בבדיקות רפואיות וללא קשר לצריכת הנוזלים, כאבי שכמות צוואר וכתפיים ללא ממצאים בהדמיות רפואיות שונות, כאבי גב – אגן – ירכיים ואפילו בירכיים וקרסוליים ללא ממצא למקור אורטופדי ברור או משמעותי.

הסימפטומים הנ"ל יכולים להצביע על תפקוד לקוי של איברים פנימיים. אפשר להתייחס אל הגו – ראש, צוואר, בית חזה, גב ואגן, כאל מעין "קונטיינר" גדול המכיל בתוכו איברים רבים הנקראים קרביים או איברים הפנימיים, כגון – שלפוחית שתן, רחם, כליות, לב, מעיים, כבד וכו'.

קרא עוד בנושא

חלק ניכר מהאיברים הפנימיים בנוי מרקמת שריר, לדוגמא – הלב, שלפוחית השתן, הרחם והמעיים. כל אחד מהאברים הפנימיים עטוף במעטפת פאסיאלית (לדוגמא – פריקאד בלב ופריטונאום במעיים), הם מעוגנים האחד לשני על ידי רצועות (ויסרל ליגמנטס) ומעוגנים על ידי רצועות "לקירות" הקונטיינר בו הם נמצאים – הגו. קירות הקונטיינר הנ"ל מורכבות למעשה משרירי הבטן, הגב, ריצפת האגן הצלעות, שרירי השכמות והירכיים, כאשר כולם עטופים בפאסיה המחברת את כל האלמנטים הנ"ל האחד לשני ברצף אחד.

הקשר ההדוק בין המערכת הפאסיאלית של האיברים הפנימיים לבין המערכת הפאסיאלית של שרירי השלד והתנועה (מפרקי הגוף השונים) יוצר מצב שבו בעיה תפקודית במערכת החיצונית, שלד-שריר, כתוצאה מחבלה או טראומה כל שהיא (שבר, נקע, קרע וכו') יכולות במשך הזמן ליצור בעיה תפקודית של איברים פנימיים. ההשפעה הינה דו כיוונית, כך שבעיה בתפקוד איבר פנימי מסיבה כל שהיא, יכולה לגרום במשך הזמן לבעיה בתפקוד מערכת השלד-שריר, כגון – ירידה בכוח שריר, הגבלה בטווח תנועה וכאבים, הן באזור הגו עצמו – צוואר, אגן, גב תחתון, גב עליון ובית חזה, כאבי ראש, כתפיים וירכיים וגם באזורים מרוחקים מהגו כמו לדוגמא ברכיים, קרסוליים, מרפקים וכפות ידיים.

נקודות העיגון של הרצועות הויסרליות, בו מערכת הפאסיאלית של האיברים הפנימיים מעגנת את האיברים הפנימיים לקירות הקונטיינר ולמערכת הפאסיאלית והמרכבים השונים של מערכת השלד-שריר, ידועות ומוכרות היטב בספרות האנטומית. בטיפול פאשיאל מניפוליישן, לאחר תחקור מעמיק של ההיסטוריה הרפואית של המטופל, אנו מטפלים בעזרת עיסוי עמוק באזורי ההשקה והעגינה האלו בגו ובגפיים, לצורך החזרת התפקוד האופטימלי, הן של האיבר הפנימי והן של החיצוני.